Cercar en aquest blog

dimecres, 14 de setembre del 2011

BIBLIOGRAFIA

Aclariments i bibliografia
sobre les PAU del curs 2011-2012

Us recordem uns quants aspectes que van quedar reflectits i aclarits en les reunions de coordinació:
• Pel que fa al tipus de text que pot aparéixer a la prova, encara que és convenient treballar a
classe tots els gèneres literaris, no és probable que, com a text de referència, hi aparega un
poema.
• Quant a l’anàlisi lingüística del text, el tema de la formació de mots no serà motiu de pregunta.
• Tocant a la tercera part, d’expressió i reflexió crítica, la pregunta sobre literatura serà una
de les 6 fixades. Des de la coordinació, s’ha insistit que la manera de respondre cada una
d’aquestes preguntes és flexible, i en certa manera pot reflectir la metodologia de l’ensenyament de la literatura en cada centre. Les respostes poden ser amb una orientació pròpiament
de la història de la literatura, o bé poden ser la conseqüència de la reflexió de la literatura en
l’entorn cultural en què es conrea. Poden elaborar-se com a respostes tancades o memorístiques, o poden manifestar una metodologia d’ensenyament basada en el treball i contrast de
textos literaris. En definitiva, el que es demana és que l’estudiant siga capaç de construir un
text coherent i cohesionat d’un mínim de 50 paraules que gire al voltant del tema apuntat en
l’enunciat de la pregunta.
A
continuació, us presentem, sense cap ànim d’exhaustivitat, una llista de bibliografia que us pot
ser útil i orientativa com a material de suport per a les classes. Es tracta de títols d’interés sobre
didàctica (comprensió i expressió orals i escrites, pronúncia, gramàtica i literatura), sobre història
de la literatura contemporània i sobre la normativa de la pronúncia.
1. Didàctica de la comprensió i de l’expressió orals i escrites, de la pronúncia, de la
gramàtica i de la literatura
aadd ( 994): Projectes per aprendre llengua, monogràfic d’Articles de didàctica de la llengua
i la literatura, núm. 2, Barcelona, Graó.
aadd ( 996): La comprensió lectora, monogràfic d’Articles de didàctica de la llengua i la literatura, núm. 7, Barcelona, Graó.
aadd ( 997): L’oral formal, monogràfic d’Articles de didàctica de la llengua i la literatura,
núm. 2, Barcelona, Graó.
aadd (2003): La literatura a la classe de llengua, monogràfic d’Articles de didàctica de la llengua i la literatura, núm. 3 , Barcelona, Graó.
aadd (2004): Ensenyar gramàtica: sintaxi, monogràfic d’Articles de Didàctica de la Llengua i
la Literatura, núm. 33, Barcelona, Graó.Valencià: Llengua i Literatura II 2
aadd (2005): Fraseologia i educació discursiva, monogràfic d’Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura, núm. 36, Barcelona, Graó.
aadd (2007): Llegir, monogràfic d’Articles de didàctica de la llengua i la literatura, núm. 4 ,
Barcelona, Graó.
Abascal, M. D., J.M. Beneyto i F. Valero ( 993): Hablar y escuchar. Propuesta para la expresión oral en la enseñanza secundaria, Barcelona, Octaedro.
Albaladejo, M. (2007): La comunicació més enllà de les paraules. Què comuniquem quan
creiem que no comuniquem, Barcelona, Graó.
Badia, D. i M. Vilà ( 984): Jocs d’expressió oral i escrita, Vic, Eumo.
Badia, D. i M. Vilà ( 992): Olívia. Jocs de llengua, Barcelona, Aura comunicació.
Barragán, C. i altres (2005): Hablar en clase. Cómo trabajar la lengua oral en el centro escolar, Barcelona, Graó.
Bordons, G. i A. Díaz-Plaja (coords.) (2004): Ensenyar literatura a secundària. La formació
de lectors crítics, motivats i cultes, Barcelona, Graó.
Camps, A. i F. Zayas (coords.) (2006): Seqüències didàctiques per aprendre gramàtica, Barcelona, Graó.
Camps, A. (comp.) (2003): Seqüències didàctiques per aprendre a escriure, Barcelona, Graó.
Camps, A. (coord.) (2005): Bases per a l’ensenyament de la gramàtica, Barcelona, Graó.
Camps, A. i M. Ferrer (coords.) (2000): Gramàtica a l’aula, Barcelona, Graó.
Carreras, J., J. Comes i J. Pi ( 992): Fonètica catalana, Barcelona, Teide.
Cassany, D. ( 999): Construir l’escriptura, Barcelona, Empúries.
Cassany, D. (2006): Rere les línies. Sobre la lectura contemporània, Barcelona, Empúries.
Cassany, D., M. Luna i G. Sanz ( 99 ): 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita, Barcelona,
Graó.
Castellanos i Vila, J. A. (2004): Manual de pronunciació. Criteris i exercicis d’elocució, Vic,
Eumo.
Colomer, T. (comp.) (2008): Lectures adolescents, Barcelona, Graó.
Comelles, S. ( 994): 100 jocs de vocabulari, Vic, Eumo.
Dolz, J. i B. Schneuwly (2006): Per a un ensenyament de l’oral. Iniciació als gèneres formals
a l’escola, València/Barcelona, IIFV/PAM.
Esteban, J. (2003): Fem-la petar. Recursos per a la conducció de grups de conversa, Vic, L’Àlber.
Fontich, X. (2006): Hablar y escribir para aprender gramática, Barcelona, ICEUB-Horsori.
García Plata, I. i altres ( 987): Expressió oral, Madrid, Alhambra.
Gonzàlvez, H. i altres (2007): Fonet, pràctiques de fonètica. Alacant, Universitat d’Alacant.
Biblioteca de Filologia Catalana Digital. [Accessible a: http://www.ua.es/uem/recursos/fonet.html]
Jacquet, J., S. Casurellas i N. Mirabet (2004): 40 jocs per parlar català, Barcelona, Graó.Valencià: Llengua i Literatura II 3
Monegal, C. (2003): 156 activitats per a parlar en català, Vic, L’Àlber.
Rubio, J. i F. Puigpelat (200 ): Com parlar bé en públic, Barcelona, Pòrtic.
Vilà, M. (coord.) (2002): Didàctica de la llengua oral formal. Continguts d’aprenentatge i seqüències didàctiques, Barcelona, Graó.
Vilà, M. i A. Fargas (coords.) ( 999): Normativa i ús de la llengua, Barcelona, Graó.
2. Història de literatura contemporània
Carbó, Ferran (2007): La poesia catalana del segle xx, Alzira, IIFV/Bromera.
Carbó, Ferran i Vicent Simbor (2005): Literatura catalana del siglo XX, Madrid, Síntesis.
Rosselló, Ramon ( 995): «Cap a una cronologia dels models teatrals de Manuel de Pedrolo»,
Caplletra, 4, pp. 27- 42.
Rosselló, Ramon i Vicent Simbor ( 995): monogràfic «El teatre català de la postguerra
ençà», Caplletra, 4.
Rosselló, Ramon ( 997): «Al voltant del teatre de l’absurd en el teatre català de postguerra»,
dins Benoit, Claude i altres (eds.): Les literatures catalana i francesa al llarg del segle xx. Primer Congrés Internacional de Literatura Comparada, València, 5- 8 abril
997, Barcelona, PAM, pp. 27 -293.
Rosselló, Ramon ( 997): Anàlisi de l’obra dramàtica de Manuel de Pedrolo, Tàrrega, Ajuntament de Tàrrega.
Simbor, Vicent (2005): La narrativa catalana del segle XX, Alzira, IIFV/Bromera.
3. Documents normatius sobre la pronúncia
Institut d’Estudis Catalans, Secció Filològica ( 990): Proposta per a un estàndard oral
de la llengua catalana, i, Fonètica, Barcelona.
Institut d’Estudis Catalans, Secció Filològica ( 993): Proposta per a un estàndard oral
de la llengua catalana. ii. Morfologia, Barcelona.
Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana (2002): Guia d’usos lingüístics, i,
València/Alacant.
Acadèmia Valenciana de la Llengua (2006): Diccionari ortogràfic i de pronunciació del
valencià, València.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada