VALENCIÀ: LLENGUA I LITERATURA II
CRITERIS DE CORRECCIÓ
1. CRITERIS GENERALS
S’avaluarà la capacitat de qui s’examina d’analitzar, sintetitzar i interpretar el text, i de construir un text en valencià adequat al registre formal, coherent i cohesionat.
Concretament, s’avaluarà la capacitat:
a) d’analitzar el text a partir de la descripció de
la seua estructura i de la separació de les idees
principals i les secundàries;
b) de sintetitzar el text mitjançant l’establiment
del tema;
c) d’interpretar el text gràcies a les marques lingüístiques explícites o implícites que el text
ofereix i dels coneixements enciclopèdics;
d) de fer-ne una valoració crítica i d’identificar la
presència de valors o d’actituds sociolingüístiques pròpies d’una situació de contacte de
llengües;
e) de construir un text adequat al registre formal,
de manejar els mecanismes que donen coherència i cohesió al text, i d’expressar-se amb
correcció gramatical;
f) d’expressar-se de forma neutra mitjançant l’ús
de formes impersonals o despersonalitzadores
i de canviar a fórmules personals i modalitzadores en la valoració personal del text, i
g) d’aplicar els conceptes teòrics a millorar les
seues capacitats expressives (en el bloc de les
qüestions).
S’assignaran 7 punts al comentari, que es distribuiran de
la manera següent:
a) capacitat d’anàlisi i síntesi, 3 punts;
b) caracterització del text, 3 punts;
c) valoració personal,1 punt.
S’assignaran 3 punts a les qüestions (cada qüestió puntua 1’5 punts).
L’expressió de qui s’examina es valorarà de la forma següent: si globalment és positiva, es podrà apujar fins a 1
punt la nota obtinguda en el comentari i, si és negativa,
es disminuirà fins a 2 punts (vegeu l’apartat d dels criteris específics).
2. CRITERIS ESPECÍFICS
a. Capacitat d’anàlisi i síntesi (3 punts)
• tema o temes: 0’5
• resum: 1
• organització del text: 1’5
b. Caracterització del text (3 punts): 0’5 per aspecte
tractat (independentment del grup que siguen).
• Àmbit d’ús: acadèmic, periodístic, publicitari,
jurídic, administratiu, literari...
• Tipus de text: expositiu, argumentatiu, narratiu,
retòric, descriptiu...
• Gènere: article d’opinió, carta al director, ressenya, conte, debat, conferència, article de divulgació científica...
• Finalitat comunicativa: informar sobre un tema,
persuadir, orientar l’opinió o la conducta...
• Varietat lingüística: determinar el dialecte geogràfic (variació diatòpica), el dialecte social (variació diastràtica) i el registre (variació diafàsica
o funcional). Sobretot, veure si es tracta d’un registre formal o informal i justificar-ho, i determinar si el llenguatge és general o d’especialitat.
• Polifonia i intertextualitat.
• Pressuposicions.
• Funcions lingüístiques predominants.
• Modalitat oracional, modalització i impersonalitat.
• Mecanismes de cohesió lèxica.
• Mecanismes de cohesió gramatical.
• Altres.
c. Valoració personal (1 punt)
• Valoració sobre el text (sobre les idees exposades per l’autor, sobre l’interés o l’actualitat
del tema tractat, si aconsegueix o no la finalitat
comunicativa que es proposa): 0’5.
• Judici personal sobre el tema o els temes tractats: 0’5.
d. Expressió de l’estudiant (+ 1 / –2 punts)
• Correcció textual: cohesió, coherència, adequació: fins a 0’5 punts a l’alça i fins a 1 punt a la
baixa.
• Correcció gramatical: fins a 0’5 punts a l’alça i
fins a 1 punt a la baixa, sobre un tast de 30-35
línies, descomptant 0’05 per accent i 0’10 per
qualsevol altre error).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada