11.-
Descriu la
renovació teatral del període que va des de la postguerra fins als
anys 70.
Després
de la Guerra Civil i amb la implantació del règim
franquista, el teatre en llengua catalana va ser prohibit dels
escenaris professionals i va viure absolutament desconnectat de les
línies més innovadores del teatre europeu i nord-americà fins al
final de la Segona Guerra Mundial. A partir del 1946, el teatre va
reprendre les seues activitats en règim professional i de manera
pública tot conreant els models i les formes dramàtiques més
tradicionals del repertori de preguerra.
Josep
Maria de Sagarra
va procurar plantejar en La fortuna de Sílvia (1947) i en Galatea
(1948) conflictes actuals de caire moral, en què la guerra europea
té un paper determinant com a desencadenant del desenvolupament
psicològic dels personatges. La proposta de renovació de Sagarra va
ser desestimada per la crítica i el públic, i es va veure obligat a
retornar a les formes dramàtiques del passat, als poemes dramàtics
i a les comèdies de costums. El gran èxit de Sagarra en aquella
època es va produir amb La ferida lluminosa (1954), obra escrita en
prosa en què tractava la hipocresia religiosa, el pecat i el perdó
cristià des d’una perspectiva sentimental i lacrimògena.
Al
llarg de la segona meitat dels anys cinquanta i la primeria dels
seixanta, la renovació va provenir de fronts i plataformes
diferenciats dels estrictament professionals o comercials. Cal
esmentar, en primer lloc, les aportacions de textos teatrals d’alguns
escriptors, com Josep Palau i Fabre o Llorenç Villalonga. En segon
lloc, es van fundar plataformes teatrals creades al marge de l’escena
professional i oficial com l’Agrupació Dramàtica de Barcelona
(ADB) i l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual (EADAG). A més, va
afavorir la promoció o descoberta de Joan Oliver, Salvador Espriu,
Joan Brossa, Manuel de Pedrolo o Baltasar Porcel, entre altres.
Destaca l’estrena de la Primera història d’Esther, d’Espriu, i
d’Or i sal, de Joan Brossa.
Al
seu torn, l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual, dirigida per
Ricard Salvat i Maria Aurèlia Capmany, va promoure una nova
concepció professional i una determinada adscripció ètica i
estètica relacionada amb Brecht i el teatre èpic, que Salvat havia
importat d’Alemanya. A més, va afavorir el naixement i el
desenvolupament posterior del teatre independent, que defensava una
concepció del teatre com a instrument de lluita amb una gran
capacitat d’irradiació social i incidència política. Els grups
de teatre independent apareguts al llarg dels anys seixanta van
aspirar a fer una renovació profunda del teatre de l’època i la
van dur a terme desmarcant-se dels circuits tradicionals, mitjançant
la recerca i la creació d’un nou públic i la revalorització de
les figures del director, de l’escenògraf i de l’intèrpret.
A
la fi dels anys seixanta van tenir lloc uns canvis en la concepció
del fenomen teatral, en una correspondència clara amb el que succeïa
a la resta del món occidental. Es va produir un protagonisme dels
directors en detriment dels autors, i de l’expressió corporal i de
la imatge en detriment de la paraula, una expansió de les tècniques
de treball col·lectiu i un trencament de les fronteres entre sala i
escena. Hi havia una tendència per l’espectacle: era l’època
dels «muntatges». El concepte d’espai escènic substituïa els
decorats, i la caixa a la italiana va ser bandejada per un espai
polivalent, segons les necessitats de cada representació. Hi va
haver un seguit de grups que van protagonitzar més directament la
renovació del panorama teatral. Els
Joglars
van començar a actuar a partir de l’any 1962 i van ser seguits per
molts altres. Els
Comediants
es van aglutinar a l’entorn de Joan Font a partir de l’any 1972,
i han estat un dels grups més innovadors, per la seua concepció
d’un teatre basat en la festa. Dagoll-Dagom
va ser fundat per Joan Ollé el 1974. El 1976 va iniciar també les
seues activitats el Teatre
Lliure,
cooperativa formada per un grup de professionals arribats de diversos
col·lectius del teatre independent. Sota la direcció inicial de
Pere Planella, Lluís Pasqual i Fabià Puigserver, el Teatre Lliure
va desenvolupar des del començament, a la manera del Piccolo
milanés, una política teatral basada en el repertori universal.
El
desenvolupament del teatre al País Valencià ha estat relacionat de
manera molt directa amb la intervenció dels germans Rodolf
i Josep Lluís Sirera.
L’accés dels Sirera als escenaris va tenir lloc en el context del
Centre Experimental de València que, l’any 1970, n’estrena la
primera obra, La pau (retorna a Atenes). Al cap de poc temps el
centre s’escindí en dos grups, Carnestoltes i El Rogle. Aquest
darrer era format pels germans Sirera i Juli Leal, entre altres. Tots
ells van intervenir directament en el Manifest del Teatre Valencià
que va publicar el diari Levante el 5 de febrer de 1974. S’hi
reivindicava la necessitat d’un teatre actual, que tinguera present
la lectura històrica de la tradició, la incorporació d’autors
clàssics i contemporanis universals, la normalització del
llenguatge, i l’obtenció d’un suport econòmic i social ampli.
És
dins d’aquest context que tenen sentit les activitats de grups com
Carnestoltes,
que va adaptar L’hort dels cirerers de Txèkhov i Jordi Babau
(versió lliure del Georges Dandin) de Molière, o el Grup
Pluja de
Gandia, que va representar El Supercaminal de Ximo Vidal i Sang i
ceba, muntatge col·lectiu sobre la Guerra Civil.
El
teatre de Rodolf Sirera s’ha caracteritzat per una recerca
formal molt pronunciada, i per la incorporació d’elements i
recursos expressius provinents d’altres mitjans de comunicació i
d’altres tradicions teatrals. En són bons exemples L’assassinat
del doctor Moraleda (1978), aproximació a l’ambient de la
narrativa i el cinema de l’anomenada «sèrie negra» a partir
d’una història rocambolesca plena d’aventures, contada a través
de múltiples episodis que en trenquen el procés lògic, o Bloody
Mary Show (1979), on incorpora elements del music-hall i del circ. En
col·laboració amb Josep Lluís Sirera ha escrit Homenatge a
Florentí Montfort (1971) i la trilogia «La desviació de la
paràbola», sobre la realitat social i política del País Valencià
durant la Restauració: El brunzir de les abelles (1976), El còlera
dels déus (1979) i El capvespre dels tròpics (1980). De tota
manera, per damunt de tot, Sirera ha demostrat un interés constant
per la reflexió sobre el teatre. És el cas d’obres com Plany en
la mort d’Enric Ribera (1975) o El verí del teatre (1978). El
Plany està muntat sobre una estructura musical, i consisteix en una
biografia imaginària, que es presenta des d’una doble perspectiva:
l’interior, que analitza el personatge d’una manera gairebé
freudiana; i l’exterior, en què es destaquen les contradiccions
socials i nacionals del personatge dins de la societat valenciana, a
cavall de la república i la postguerra. El verí del teatre proposa
una reflexió sobre les relacions de poder entre els éssers humans,
els límits de les convencions en l’art i en la vida, i la
moralitat o la immoralitat de l’actuació humana, entre altres
aspectes. Posteriorment ha publicat altres obres com La ciutat
perduda (1994), La caverna (1995), Silenci de negra (2000) i Raccord
(2005). Ha estat guionista de sèries televises com Herència de sang
i A flor de pell.
Un
altre dramaturg valencià destacat és Manuel
Molins.
Des del 1978 va començar a publicar algunes de les obres que havia
escrit per al grup de teatre independent Teatre- Club 49, com Dansa
del vetlatori (1978) i Quatre històries d’amor per a la reina
Germana (1981), que formen part d’un conjunt de set obres
destinades a reflexionar sobre la història dels valencians.
Centaures (1982) i Tango (1985) plantegen una altra constant de la
seua escriptura: les formes que adopta l’opressió dels més forts
sobre els més dèbils en els entorns més quotidians. Ha publicat
també, a més, entre altres obres, la Trilogia d’exilis (1999),
Abú Magrib (2002) i Elisa (2003). En aquestes dues últimes obres
tracta el tema de la immigració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada