12.-
Descriu els
aspectes més importants de l’obra teatral de Manuel de Pedrolo.
L’obra
de Manuel de Pedrolo és una de les més extenses i
variades de la literatura catalana contemporània. Amb més d’un
centenar de títols publicats, Pedrolo ha cultivat pràcticament tots
els gèneres literaris (bàsicament la novel·la, però també
llibres de versos, obres de teatre, contes i articles) i ha treballat
una gran multiplicitat de temes i tècniques.
Manuel
de Pedrolo va escriure entre el 1958 i el 1963 un total de tretze
obres teatrals centrades en la temàtica de la llibertat, analitzada
des de diferents angles, i amb coincidències tècniques, formals i
estilístiques que permeten relacionar- les amb l’anomenat teatre
de l’absurd. En Cruma (1957), Pedrolo va plantejar el tema de
l’autenticitat de l’home des de premisses heideggerianes, segons
les quals com més autèntic és l’home, més incapaç es mostra de
comunicar- se amb el món exterior. En Homes i No (1957) va tractar
la rebel·lió d’una parella jove contra el conformisme heretat, i
en peces com Situació bis (1958), Darrera versió per ara (1958) o
L’ús de la matèria (1958) va reflexionar sobre la llibertat des
d’una òptica més genuïnament política i social. Textos com
Tècnica de cambra (1959) i Algú a l’altre cap de peça (1962) se
centren sobre aspectes filosòfics del coneixement del món.
Guillem-Jordi Graells ha assenyalat en totes aquestes obres una sèrie
de trets comuns: «Espais tancats fortament simbòlics i
progressivament despullats de referents realistes, comportaments
quotidians però sense servituds descriptives ni anècdotes
ambientals, lògica del llenguatge com a vehicle de la discussió
teòrica i de l’especulació, referències més o menys críptiques
a la realitat sociopolítica envoltant, personatges arquetípics
d’actituds o idees més que de psicologies, atmosfera constant
d’angoixa, inquietud, recerca o qüestionament».
Sorgit
de la necessitat d’exposar una situació col·lectiva de repressió,
el teatre de Pedrolo, per tal de burlar la censura franquista,
despulla el diàleg de qualsevol referència que permeta
localitzar-ne l’acció: les seues peces no tenen ni geografia ni
història i defugen la reproducció anecdòtica de la realitat; els
personatges són símbols o encarnen actituds que l’autor enfronta
a situacions límit, des d’un plantejament existencialista.
L’aparició
del teatre de Pedrolo va coincidir amb la del teatre europeu de
l’absurd, en particular el de Beckett i Pinter. No obstant això,
l’autor mateix va desmentir aquest paral·lelisme i va assenyalar
que la seua obra és «massa coherent, massa racional perquè el
qualificatiu en qüestió li convingui. La vida és absurda, això
sí, i les situacions en què es troben els meus personatges en
pateixen; ells, però, s’enfronten amb aquestes situacions amb una
lògica força rigorosa; el seu pensament vol introduir l’ordre en
el desordre». Més que no el qualificatiu de teatre de l’absurd,
Pedrolo reivindicava per a la seua obra el de teatre de l’abstracte.
Els temes de la mort i de la comunicació entre els homes,
l’autenticitat, el sentit de l’existència i, sobretot, de la
llibertat, articulen la seua obra dramàtica. Ell mateix comentava
que el seu teatre «sempre donava voltes entorn del mateix problema.
L’examina, o el presenta, des d’angles diferents i, per tant, hi
va profunditzant, però el problema sempre és, fonamentalment, el de
la llibertat».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada